Wordle: Fagnettverk2

fredag 17. april 2009

Hvorfor IKT?

Som lærer synes jeg man møter utfordringer hver dag, noe som er både spennende, interessant og det gjør at hverdagene aldri blir like. En av de mange utfordringene i skolen i dag er å ta i bruk IKT i alle fag, noe vi skal gjøre ifølge læreplanene. Man kan ikke lenger velge det bort og fortsette på samme måte som man har gjort før. Jeg synes denne utfordringen er kjempespennende og motiverende i min jobb som lærer, og selv om jeg har “puslet” med IKT i end el år, synes jeg at jeg hele tiden lærer noe nytt. Når jeg skal bruke IKT i fagene mine, har jeg hele tiden et fokus på om dette vil være en pedagogsik god løsning. Det må rett og slett være en nytteverdi som gjør at elevenefår mer igjen for å bruke IKT enn om de ikke gjorde det. Jeg synes altså man ikke skal bruke IKT bare for å bruke det.. Derfor: å kjøre gamle transparenter over i Powerpoint er ikke nødvendigvis god pedagogisk bruk av IKT. Mulighetene er så uendelig mange, man må bare finne fram til det som fungerer for hver enkelt person og hvert enkelt fag. Og hvorfor skal man ikke ta i bruk verktøy som stimulerer, motiverer, visualiserer, illustrerer og varierer læringsarbeidet for elevene?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar