Wordle: Fagnettverk2

tirsdag 21. april 2009

Digital fortelling i historiefaget

En av læreplanmålene i historie for VG3 er:"presentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlinger

Et forslag til hvordan man kan gjøre dette er å bruke digitale historiefortellinger. Det finnes flere typer programvare, men hvis elevene er litt uerfaren kan Photostory være et greit verktøy. For litt viderekommende kan f.eks. Windows MovieMaker være et alternativ. De er i utgangspunktet ganske like, men MovieMaker har nok flere brukeralternativ. Moviemaker ligger som regel innstallert på maskinen, men hvis ikke kan du laste den ned fra nettet.

Begge programmene har enkle fremgangsmåter, men hvis du ønsker å få en gjennomgang ligger det noen engelsk "tutorials" på Youtube. Her er et eksempel på hvordan man jobber med videoklipp.
Eksempel

Her er det egentlig bare å slippe elevene løs; bilder, video, musikk, effekter osv. Bare husk på opphavsrettigheter og kildebruk hvis dere har tenkt å publisere det. Min erfaring er at dette synes elevene er morsomt. De får vist kreativitet, samtidig som det blir gøy å utforske og jobbe med kilder og digitalt verktøy. Etterpå kan jo klassen kjøre en presentasjon av sine historiske personer i klassen.

Når det gjelder vurdering av et slikt opplegg, ville jeg ha fokusert mer på prosessen enn på produktet. Elevene kan jo ha ulik erfaring med slike verktøy, og de som lager den mest fancy presentasjonen, trenger ikke nødvendigvis å være den som har jobbet best med kildematerialet. Elevene kan jo f.eks. skrive logg underveis (evt.blogge) om prosessen, hvor læreren kan gå innå veilede underveis.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar